زاهدان شب ,شیران روز
?ویژگی ها و نشانه های مهدیاران
⬅️در ساختار شخصیت انسان،شب وروز، نقشهای مختلفی را ایفا میکنند. گردش شب وروز،یک گردش تکاملی است.هر کدام از آنها، دیگری را کامل میکند و به ناچار با مشارکت یکدیگر در بنای شخصیت انسان مؤمن دعوتگر و مجاهد نقش دارند.
⬅️اگر تهجّد وعبادت در شب نباشد، انسان در رویارویی با گردنههای دشوار، استواری لازم را نمی یابد واز ادامه حرکت در راه پرخاری که در طیّ روز باید بپیماید، باز میماند. همچنین اگر حرکت در «روز» نباشد، «شب» یار و همراه خود را از عمل به وظیفه دعوتگری به سوی خدا در اجتماع باز میدارد وانسان دومین نقش خود را در زندگی دنیا پس از عبادت خدا که دعوت به سوی عبودیت او است از کف میدهد.
⬅️قرآن کریم بر تأثیر شب در ایجاد آمادگی در انسانها به منظور دعوت به سوی خدا و کوشش در این راه تأکید دارد.
⬅️در آغازین روزهای رسالت پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) سوره مبارک «مزمّل» بر آن حضرت نازل شد. در این سوره خدای تعالی از پیامبرش خواسته است تا شبانگاهان، خود را برای تحمّل «قول ثقیل»در روز، آماده سازد:
(یا ایّها المزّمّل قُم اللّیل اِلاّ قلیلاً نصفه او انقص منه قلیلاً اَوْزِدْ علیه وَرتّل القرآنَ ترتیلاً اِنّا سَنُلْقی عَلَیْکَ قَولاً ثقیلاً اِنَّ ناشئَة اللّیل هِیَ اشَدُّ وَطْأً وَ اَقْوَمُ قیلاً اِنَّ لَکَ فی النهار سَبْحاً طویلاً)؛
«ای جامه به خود پیچیده! شب را برخیز، مگر اندکی. نیمی اش را یا کمی از نیم بکاه یا بر آن بیفزای و قرآن را آرام و با درنگ بخوان. ما بر تو سخنی گران القا میکنیم. که خیزش شب، به اثر سخت تر است وبه گفتار استوارتر که تو را در روز، آمد وشدی دراز است».
⬅️تعبیر از شب به «ناشئه»، دقیق وگویا است. شب، انسان را میسازد و او را آماده انجام دادن کارهای بزرگ میکند و شخصیت وی را صیقل میدهد. واژة «قیلاً»؛ یعنی، سخن و یاد خدا. امیرمؤمنان علی علیه السلام دو بخش از زندگی پرهیزگاران را چنین توصیف کرده است:
«چون شب شود برپا ایستاده، آیات قرآن را با تأمّل واندیشه میخوانند وبا خواندن وتدبّر در آن، خود را اندوهگین میسازند وبه وسیله آن به درمان درد خویش کوشش دارند. پس هرگاه به آیه ای برخورند که به شوق آورده وامیدواری در آن است، به آن طمع نموده و با شوق به آن نظر کنند، آن سان که گویی پاداشی که آیه از آن خبر میدهد، در برابر چشم ایشان است وآن را میبینند. هرگاه به آیه ای برخورند که در آن بیم دادن است، گوش دلهای خویش بدان نهند، چنان که گویا شیون [اهل] دوزخ در بیخ گوشهای ایشان است. [در پیشگاه الهی برای رکوع] قد خم میکنند و [برای سجود] پیشانیها و کفها و زانوها و اطراف قدم هایشان را بر روی زمین میگسترانند. از خدای تعالی آزادی خویش را [از عذاب رستاخیز] درخواست میکنند. امّا در روز، دانشمندانی خویشتن دار و نیکوکارانی پرهیزگاراند. ترس [از خدا] آنان را چون تیر پیراسته لاغر و نزار کرده است. چون کسی بدانها نگرد، پندارد بیمارند؛ امّا آنان بیمار نیستند، و گوید خردهایشان آشفته است، [امّا]
موجب آشفتگی ایشان کاری است بزرگ».
⬅️شب و روز دو نیمه ی زندگی انسان اند که یکدیگر را تکمیل میکنند. شب را دولتی ودولتمردانی است و روز را دولتی و دولتمردانی.
دولتمردان روز، بدون قیام شب به نتیجه نمی رسند و دولتمردان شب، بدون تلاشِ روز، در دعوت مردم به بندگی خدا وحاکمیت دین حق موفّق نخواهند بود.
⬅️یاران امام عصر علیه السلام هم مردان شب اند و هم مردان روز و خداوند بدیشان دولت شب و روز هر دو را عنایت فرموده است.
اگر آنان مردان دولت شب نبودند، به تنهایی قدرت رویارویی با گردنکشان زمین را نداشتند و اگر مردان روز نبودند، قادر به تطهیر زمین از آلودگی شرک وبرپایی توحید وعدل نبودند. همچنین اگر آنان از مردان روز نبودند، در زندگی مردم به توحید وعدل حکم نمی کردند و نیز اگر از مردان شب نبودند، دچار غرور شده واز صراط مستقیم منحرف میشدند.
❓دو مرحله یا دو نسل؟
?ما در مقابل دو نسل قرار داریم: نخست، نسلی که شاهد سقوط و فروپاشی تجربه ی سوسیالیسم مارکسیستی و تجربه دموکراسی سرمایه داری [غربی] است وزمین را مهیّای ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد ساخت. اینان همان «زمینه سازان» هستند.
?دوم، نسلی که به یاری امام علیه السلام بر میخیزد وپیش روی او نبرد میکند. اینان همان «انصار»اند.
❓آیا اینان تنها دو نسل محسوب میشوند یا آنکه دو نسل و دو مرحله از تاریخ هستند؟ ما [به درستی] نمی دانیم؛ لیکن بعید است که چنین اقدام بزرگی تنها در یک نسل سامان پذیرد.
?انتظار پویا
✍محمدمهدی آصفی