انسان آینه خدانما
#انسان_آینه_خدا_نما !
?خدای متعال انسان را نسبت به سایر موجودات متفاوت خلق نمود ، بر سراسر حیات موجودات جبر حاکم است به همین دلیل تنها بر اساس غریزه و اراده محض خدای متعال به سیر خود ادامه می دهند ، حق تعالی اراده نمود تا آنان با تغییر و تبدیل مواد کائنات ، بستری مناسب برای حیات آدمی فراهم نمایند و هدف غایی خلقتشان را این چنین رقم زد، اما از #خلقت_انسان امر دیگری اراده نمود ، حق تعالی می خواست آدمی را #آینه_ای_تمام_نما برای خویش قرار دهد ، به همین دلیل قابلیت اتّصاف به اسماء و صفات خود را در وجود او تعبیه نمود، لذا می بینیم برخی صفات در انسان وجود دارد که در موجودات دیگر نیست .
?خدای متعال مُرید «اراده کننده» است و از همین رو به انسان نیز قابلیت اراده و انتخاب عنایت نمود و به همین صورت در سایر اسماء و صفات … اما متاسفانه با این همه قابلیت های عظیمِ خدا دادی، تنها عده ای اندک از انسانها توانستند به آن چه که خدای متعال می خواست رسیده و آینه ای تمام نما از اسماء و صفات او شوند ، مصداق اتمّ آن چه بیان شد ، اهل بیت (علیهم السلام) هستند که در زیارت رجبیه امام زمان (علیه السلام) در مورد ایشان می خوانیم :
«لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» [1] خدایا هیچ فرقی بین تو و بین ایشان نیست جز آن که آنان بندگان و مخلوقات تو هستند.
?این بیان می فهماند که تمام اسماء و صفات الهی جز خالقیت مطلق (که اتصاف غیر واجب الوجود بدان محال است)، در ظرف وجود اهل بیت (علیهم السلام) تجلی نموده ، به همین دلیل به مقام «مَثل أعلی الهی» رسیده اند ، یعنی #خدا_نما شده و در تمامی افعال و گفتار و شئون حیات خود خدا را به نمایش گذاشته اند. این قابلیت در سایر افراد بشر نیز وجود دارد که به اندازه همت و سعه وجودی خویش شرایط را برای خداگونه شدن خود فراهم سازند ، به همین دلیل خدای متعال فرمود :
«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِيراً» [2] مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
?در این بیان فرمود ، هر کس که « يَرْجُو اللَّهَ » یعنی امید وصال به خود خدا را دارد، برای او در رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) الگوی نیکویی وجود دارد ، نفرمود هر کس که به رحمت و یا کرامت الهی امید دارد از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) تبعیت کند ، این آیه می خواهد بگوید، هر کس دوست دارد به مقامی برسد که خدای متعال با اسماء و صفات خود در او تجلی نموده و خدا نما شود، باید در ظاهر و باطن اعمال و رفتار خویش از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) تبعیت کند، تا در #طریق_سلوک الهی قرار گرفته و متصف به اسماء و صفات ربانی شود، این است حقیقت #لقاء_الله و آن چه که انسان باید به آن برسد.
?در ادامه کیفیت اتصاف به اسماء و صفات الهیه بیان خواهد شد . با ما همراه باشید…
مقاله بعدی: #راه_خدا_نما_شدن
#خادم_الاسلام_ثابت
#طریق_السلوک
#خادم_الاسلام
────────────────
[1] إقبال الأعمال (ط - القديمة) ، ج2 ، ص 646
[2] سوره أحزاب، آیه 21